MINGGU 2
07 - 11 JANUARI 2013
ISNIN 07.01.2013
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
12.50-2.00
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan makna tatabahasa
2. Menyatakan 4 golongan kata yang terdapat dalam
bahasa Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
2. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
3. Latihan secara individu membina ayat menggunakan
kata nama am dan khas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Bahasa Melayu Mentor Edisi
Guru M/s.1
|
CATATAN
|
Pelajar memberikan kerjasama
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih berminat kepada latihan.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A DAN 1J
|
MASA
|
2.00-3.10, 4.35-5.45
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
3. Menyatakan makna tatabahasa
4. Menyatakan 4 golongan kata yang terdapat dalam
bahasa Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
4. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
5. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Lebih berminat menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
12.50-2.00
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN ( JENIS PERBUALAN
)
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam
petikan
2. Menulis karangan lengkap
sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Menyatakan jenis perbualaan yang seperti temuramah
dan wawancara
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 1
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A
|
MASA
|
2.00-3.10, 4.35-5.45
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN ( Jenis Perbualan
)
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam
petikan
2. Menulis
karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Menyatakan jenis perbualaan yang seperti temuramah
dan wawancara
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan
nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar
memberikan kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00-3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN ( Jenis Perbualan
)
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN, PELAJAR
AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan jenis karangan perbualan
5. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
6. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
7. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3H
|
MASA
|
5.45 – 6.20 petang
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
Kedatangan Jepun
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
|
AKTIVITI
|
Penerangan dan perbincangan
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Pendidikan moral. Berani
menyatakan pendapat.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
3- 9
|
CATATAN
|
Pelajar diminta melukis
peta m/ 7 dalam buku teks
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama dan suaikenal
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J dan 1A
|
MASA
|
12.50-2.00, 3.25-4.35
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS PANTUN 2 KERAT ( NASIHAT )
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
6. Menyatakan maksud pantun yang diberikan
7. Menyatakan rangkap, rima, pembayang dan maksud
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
8. Perbincangan makna pantun
9. Membaca pantun secara individu dan beramai-ramai
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi kasut Kelopak
jantung m.s 7
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menyalin nota dan latihan dihantar
|
REFLEKSI
|
Pelajar berminat membaca pantun secara beramai-ramai
|
JUMAAT
11.01.2013
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3H
|
MASA
|
2.00 – 3.10 petang
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN /
Sambungan
|
SUB
|
Kedatangan Jepun
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
AKTIVITI
|
Penerangan dan perbincangan
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Pendidikan moral. Berani
menyatakan pendapat.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
CATATAN
|
Pelajar diminta melukis
peta m/s 7 dalam buku teks
|
REFLEKSI
|
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
4.00-5.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
PENGENALAN KEPADA TOPIK
TINGKATAN 2
KOMSAS ( ANTOLOGI GEMA SEPI
GADIS GENIUS DAN NOVEL DI SEBALIK WAJAH )
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan topik dan sasaran untuk pembelajaran
2. Menyatakan makna watak dan perwatakan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan sub topik yang dipelajari di tingkatan
dua
2. Watak dan perwatakan novel yang dipelajari.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku
Gema sepi gadis genius dan novel disebalik wajah.
|
CATATAN
|
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan