MINGGU 34
19 - 23 OGOS 2013
ISNIN 19 .08.2013
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
2.00 -3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
UNIT 21: BINTANG DI LAUTAN
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam petikan
2. ,Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180
patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.0
FOKUS SAMPINGAN : 1.4
|
AKTIVITI
|
1. Menyatakan jenis perbualan yang seperti temuramah
dan wawancara
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 104
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J DAN 1A
|
MASA
|
3.25-4.35, 5.10-6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
UNIT 15 : BELIA HARAPAN
NEGARA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
2. Menyatakan idea utama dan 3 idea sokongan.
3. Membina sekurang-kurangnya 4 ayat dengan betul
menggunakan kata majmuk dan kata
hikmat yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna simpulan bahasa yang dipelajari
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan simpulan bahasa
dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Buku Kerja m/s
36-6
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama.
Pelajar diberikan PBS Band 5 untuk 1A dan band 2 untuk 1J.
|
REFLEKSI
|
Lebih berminat menyalin
nota dan markah direkodkan.
|
SELASA 20
.08.2013
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3H
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
|
SUB
|
Idea pembentukan Malaysia
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia
kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
2. Menghuraikan sebab pembentukan Malaysia dengan
scenario politik semasa
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kesepakatan untuk
kestabilan negara
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan lisan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Gagasan Malaysia
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m.s
146
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
5.10-6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
UNIT 15 : BELIA HARAPAN
NEGARA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam
petikan
2. Menulis
karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Menyatakan jenis perbualaan yang seperti temuramah
dan wawancara
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan
nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar
memberikan kerjasama
|
RABU 21.08.2013
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
2.00-3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Karangan Berpandu :
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan jenis karangan perbualan
5. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
4. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
KHAMIS 22.08.2013
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
2D
|
MASA
|
4.00-5.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Gema sepi seorang gadis
Genius
Sajak : Persahabatan
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan jenis sajak yang diberikan
2. Menyatakan maksud sajak yang diberikan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan dan pembacaan sajak.
2. Latihan diberikan pelajar diminta menjawab soalan
3. Pembacaan secara individu
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku
Gema sepi gadis genius dan novel disebalik wajah.
|
CATATAN
|
Kerja rumah diberikan danpelajar diminta mencari
jawapan.
|
Refleksi
|
Pengajaran seperti yang dirancangkan.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A, 1J
|
MASA
|
12.50 – 2.00,2.00- 3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Watak dan Perwatakan
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
3. Menyatakan makna watak dalam novel
4. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dapat dalam
novel yang dikaji
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
4. Penerangan dan pembacaan novel.
5. Latihan diberikan pelajar diminta menjawab soalan
6. Pembacaan secara individu
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Novel
Istana Menanti
|
CATATAN
|
Kerja rumah diberikan danpelajar diminta mencari
jawapan.
|
Refleksi
|
Pengajaran seperti yang dirancangkan.
|
JUMAAT 23.08.2013
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A
|
MASA
|
2.00-3.10 petang
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Istana Menanti
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
5. Menyatakan makna watak dalam novel
6. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dapat dalam
novel yang dikaji
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
7. Penerangan dan pembacaan novel.
8. Latihan diberikan pelajar diminta menjawab soalan
9. Pembacaan secara individu
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Novel
Istana Menanti
|
CATATAN
|
Kerja rumah diberikan danpelajar diminta mencari
jawapan.
|
Refleksi
|
Pengajaran seperti yang dirancangkan.
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3H
|
MASA
|
3.10-3.45 petang
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
|
SUB
|
Idea pembentukan Malaysia
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
5. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia
kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
6. Menghuraikan sebab pembentukan Malaysia dengan
scenario politik semasa
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kesepakatan untuk
kestabilan negara
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan lisan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Gagasan Malaysia
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/S
146
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan