MINGGU 18
28 - 02 MEI 2014
ISNIN 28.04.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C, 1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00-5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
PROGRAM NILAM
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN ,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku.
2. Menyatakan makna perkataan baru yang dipelajari.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA : 1.1
FOKUS SAMPINGAN :1.1.2
|
AKTIVITI
|
Pembacaan Buku di
Perpustakaan
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
-
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Cerita, Majalah dan
suratkhabar
|
CATATAN
|
Semakan Nilam secara
individu
|
SELASA 29.04.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C
|
MASA
|
1.25- 2.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
BAB
3: Ancaman Pengganas Komunis dan
Perisytiharaan Darurat 1948
|
SUB
|
RUMUSAN
DAN LATIHAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
1. Membuat
penilaian cara yang paling berkesan mengatasi ancaman komunis
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Waspada dengan anasir yang
bertentangan dengan cara hidup kita.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Keamanan membawa kemakmuran
negara
|
KONSEP /ISTILAH
|
Ideologi Komunis
Anasir komunis
Penyusupan komunis
Mogok
Serangan gerila
|
NILAI PENERAPAN
|
Menyokong dan melibatkan
diri dalam dasar Negara Malaysia
|
KBKK
|
Bijak merancang untuk
kesejahteraan masa depan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Perbincangan dan latihan
berbentuk objektif dan subjektif.
|
BBM
|
Buku Teks ( Latihan
Pengukuhan )
|
REFLEKSI
|
Pengajaran sperti yang dirancangkan.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Karangan
Jenis Pendapat :
Faktor-faktor
yang menyebabkan kemalangan jalanraya semakin meningkat.
|
OBJEKTIF
|
1. Menyatakan makna perkataan dan perkataan lain yang
mempunyai maksud yang sama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Fokus Utama : 1.2
Fokus Sampingan : 2.22
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar diberikan soalan
2. Menjawab soalan karangan jenis pendapat yang
diberikan.
3. Menulis karangan lengkap 180 patah perkataan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
dan perkataan baru yang dipelajari.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Contoh karangan PMR (
Rujukan Oxford )
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menyiapkan
karangan.
|
REFLEKSI
|
Sebilangan pelajar tidak sempat menyiapkan latihan
dan dibawa sebagai kerja ruma.
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
BAB
3: Ancaman Pengganas Komunis dan
Perisytiharaan Darurat 1948
|
SUB
|
RUMUSAN
DAN LATIHAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
1. Membuat
penilaian cara yang paling berkesan mengatasi ancaman komunis
2. Menjelaskan kewajaran langkah pengampunan beramai-ramai.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Waspada dengan anasir yang
bertentangan dengan cara hidup kita.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Keamanan membawa kemakmuran
negara
|
KONSEP /ISTILAH
|
Ideologi Komunis
Anasir komunis
Penyusupan komunis
Mogok
Serangan gerila
|
NILAI PENERAPAN
|
Menyokong dan melibatkan
diri dalam dasar Negara Malaysia
|
KBKK
|
Bijak merancang untuk
kesejahteraan masa depan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Perbincangan dan latihan
berbentuk objektif dan subjektif.
|
BBM
|
Buku Teks ( Latihan
Pengukuhan )
|
REFLEKSI
|
Pengajaran sperti yang dirancangkan.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Karangan
Jenis Pendapat :
Faktor-faktor
yang menyebabkan kemalangan jalanraya semakin meningkat.
|
OBJEKTIF
|
2. Menyatakan makna perkataan dan perkataan lain yang
mempunyai maksud yang sama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Fokus Utama : 1.2
Fokus Sampingan : 2.22
|
AKTIVITI
|
4. Pelajar diberikan soalan
5. Menjawab soalan karangan jenis pendapat yang
diberikan.
6. Menulis karangan lengkap 180 patah perkataan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
dan perkataan baru yang dipelajari.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Contoh karangan PMR (
Rujukan Oxford )
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menyiapkan
karangan.
|
REFLEKSI
|
Sebilangan pelajar tidak sempat menyiapkan latihan
dan dibawa sebagai kerja ruma.
|
JUMAAT 1.05.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C, 31
|
MASA
|
3.25-4.35 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
SUB
|
BAB 4 : KERJASAMA ANTARA KAUM KE ARAH KEMERDEKAAN
Penubuhan dan perkembangan parti-parti
politik (UMNO, MCA, MIC, IMP, PAS, Parti Negara)
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
1. Menyatakan kandungan Laporan Varnes, Fenn-Wu dan
Ordinan Pelajaran 1952
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Perpaduan teras kejayaan
Negara kita
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Jawatankuasa
Sistem Pendidikan
Ordinan Pelajaran
|
NILAI PENERAPAN
|
Sentiasa bersatu untuk
mencapai kejayaan
|
KBKK
|
Kronologi masa
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1. Penulisan nota peta minda
2. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
|
BBM
|
Buku Teks m.s
102-107
|
REFLEKSI
|
Pengajaran
seperti yang dirancangkan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan