MINGGU 10
02 – 06 MAC 2015
ISNIN 02.03.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1I
|
MASA
|
5.10 -6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA : FRASA NAMA (
FN )
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan maksud
frasa nama, kerja, adjektif dan sendi nama
2. Membina sekurang-kurangnya 4 contoh frasa dengan betul menggunakan kata
3. Mengisi dengan betul sekurang-kurangnya 6 daripada
11 soalan yang yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna frasa nama
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan frasa nama dan
kerja dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 143
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Tingkatan 1C buat
pembetulan soalan kata hubung, 1J diajar mengisi tempat kosong
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3L 3C
|
MASA
|
12.50-2.00, 2.35 -3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT, 35
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara mementang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentan g Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentang gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
Semakan nota untuk PBS
|
SELASA 03.03.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A
|
MASA
|
2.00 -3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA : FRASA NAMA (
FN )
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan
maksud frasa nama, kerja,
adjektif dan sendi nama
5. Membina sekurang-kurangnya 4 contoh frasa dengan betul menggunakan kata
6. Mengisi dengan betul sekurang-kurangnya 6 daripada
11 soalan yang yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Perbincangan makna frasa nama
4. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan frasa nama dan
kerja dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 143
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Tingkatan 1C buat
pembetulan soalan kata hubung, 1J diajar mengisi tempat kosong
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I
|
MASA
|
4.35- 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara mementang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
4. Mengemukakan cara orang Melayu menentan g Malayan Union
5.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
6. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentang gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
|
RABU 04.03.2015
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara mementang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentang Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentnag gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A,1I
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS BAHAN
RANGSANGAN
Tajuk : AMALAN KEBERSIHAN
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 3 isi utama dalam bahan rangsangan
2. Menulis karangan lengkap panjangnya 120 patah
perkataan
3. Pentaksiran BAND 2 untuk PBS.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.3
FOKUS SAMPINGAN : 2.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan tentang pendahuluan, isi dan penutup
2. Menyatakan sekurang 10 perkataan yang digunakan
sebagai kata kunci
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku 228 Contoh karangan
Pilihan Bahasa Malaysia PMR m.s 13-14
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
KHAMIS 05.03.2015
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
3.25-4.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara mementang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentan g Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentnag gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
Pelajar diminta menghantar
nota untuk semakan PBS.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1I
|
MASA
|
5.10 -6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : CERPEN
OREN
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan 3 watak utama dalam cerpen oren
5. Menyatakan 3 pengajaran yang boleh diperolehi
daripada cerpen yang dikaji.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
4. Perbincangan cerpen
5. Pembacaan cerpen secara individu
6. Soaljawab dalam latihan berdasarkan sinopsis cerpen
oren
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi Ku Ingin Berterima
Kasih: m.s 19 dan 20
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar sukan aktiviti
bersoaljawab.
|
JUMAAT 06.03.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A
|
MASA
|
5.10 -6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : CERPEN
oren
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
6. Menyatakan 3 watak utama dalam cerpen oren
7. Menyatakan 3 pengajaran yang boleh diperolehi
daripada cerpen yang dikaji.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
7. Perbincangan cerpen
8. Pembacaan cerpen secara individu
9. Soaljawab dalam latihan berdasarkan sinopsis cerpen
oren
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi Ku Ingin Berterima
Kasih: m.s 19 dan 20
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar sukan aktiviti
bersoaljawab.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan