MINGGU 3
13 - 17 JANUARI 2014
ISNIN 13.01.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C DAN 1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00-5.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA UNIT 1 : KATA
NAMA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 3 jenis kata nama yang terdapat dalam
bahasa Melayu
2. Membina sekurang-kurangnya 4 ayat dengan betul
menggunakan kata nama khas, am dan kata ganti nama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan jenis kata nama yang dipelajari
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan simpulan bahasa
dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 7 -8
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Lebih berminat menyalin
nota
|
SELASA 14.01.2014
RABU 15.01.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00-3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN BERPANDUKAN GAMBAR
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan jenis karangan perbualan
2. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
4. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I
|
MASA
|
4.35 -5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajarlebih suka menyalin
nota
|
KHAMIS 16.01.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J DAN 1C
|
MASA
|
2.00-3.10
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN BERPANDUKAN GAMBAR
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
3. Menyatakan jenis karangan perbualan
4. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
5. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
6. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
3.25 -4.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajarlebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C
|
MASA
|
3.25 -4.00 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Berani menyatakan pendapat
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajarlebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I
|
MASA
|
4.00 -5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sanggup berkorban demi
tanahair
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajarlebih suka menyalin
nota
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan