MINGGU 9
24 - 28 FEBRUARI 2014
ISNIN 24.02.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C,1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00- 5.10
PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA : Kata Hubung
1. Orang Kaya Datuk Bahaman
2. Rentap Pahlawan Sarawak
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan maksud kata hubung
2. Membina sekurang-kurangnya 4 ayat dengan betul
menggunakan kata hubung
3. Mengisi dengan betul sekurang-kurangnya 6 daripada
11 tempat kosong yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna kata hubung
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan kata hubung dalam
kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 53-54
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Lebih berminat menyalin
nota
|
SELASA 25.02.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C
|
MASA
|
1.25- 2.35 ,
|
TEMPOH
|
70 MINIT,
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Reaksi Penduduk terhadap
Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebab Malayan Union
ditentang.
2. Menyatakan kumpulan yang meyokong Malayan Union
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Pemulauan
Berkabung
Kempen
Gagasan
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
Menyelesaikan masalah
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
|
BBM
|
Buku teks m.s 55 – 58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan kerjasama.
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KEFAHAMAN
Unit 5 : Komputer
dalam Kehidupan
Kelab
Komputer
m/s 31
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam petikan
2.
Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan kefahaman
yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Bacaan secara individu, kumpulan
2. Perbincangan tentang isi penting dalam petikan
3. Menjawab soalan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Sains dan teknologi
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 31- 32
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
jawapan berdasarkan kata kunci pada soalan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 minit
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Reaksi Penduduk terhadap
Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebab Malayan Union
ditentang.
2. Menyatakan kumpulan yang meyokong Malayan Union
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Pemulauan
Berkabung
Kempen
Gagasan
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
Menyelesaikan masalah
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
|
BBM
|
Buku teks m.s 55 – 58
|
REFLEKSI
|
Penulisan nota secara peta
minda mendapat respon baik dari pelajar.
|
RABU 26.02.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00 – 3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KEFAHAMAN
Unit 5 : Komputer
dalam Kehidupan
Kelab
Komputer
m/s 31
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam petikan
2.
Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan kefahaman
yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
4. Bacaan secara individu, kumpulan
5. Perbincangan tentang isi penting dalam petikan
6. Menjawab soalan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Sains dan teknologi
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 31- 32
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
jawapan berdasarkan kata kunci pada soalan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I
|
MASA
|
4.35-5.10 petang
|
TEMPOH
|
35 MINIT,
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Reaksi Penduduk terhadap
Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebab Malayan Union
ditentang.
2. Menyatakan kumpulan yang meyokong Malayan Union
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Pemulauan
Berkabung
Kempen
Gagasan
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
Menyelesaikan masalah
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Penilaian : Band 2 ( Bab 2
)
|
BBM
|
Buku teks m.s 55 – 58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan kerjasama
|
KHAMIS 27.02.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J , 1C
|
MASA
|
2.00-3.10, 5.10 -6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : ANTOLOGI
Syair : Wasiat
Ayahanda Siti Zawiyah
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan tema utama yang terdapat dalam syair
2. Menulis makna syair berdasarkan rangkap yang
diberikan
3. Menyatakan sekurang-kurangnya 4 pengajaran yang
terdapat dalam syair.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Membaca syair yang diberikan
4. Menyatakan makna perkataan dengan merujuk kepada
syair yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J ( sambungan )
|
MASA
|
3.25- 4.35 petang
|
TEMPOH
|
70 MINIT,
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Reaksi Penduduk terhadap
Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebab Malayan Union
ditentang.
2. Menyatakan kumpulan yang meyokong Malayan Union
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Pemulauan
Berkabung
Kempen
Gagasan
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
Menyelesaikan masalah
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Penilaian : Band 2 ( Bab 2
)
|
BBM
|
Buku teks m.s 55 – 58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan kerjasama
|
JUMAAT 28.02.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C, 3I
|
MASA
|
2.35- 3.45, 4.00-5.10
Petang
|
TEMPOH
|
30 minit, 70 minit
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Reaksi Penduduk terhadap
Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebab Malayan Union
ditentang.
2. Menyatakan kumpulan yang meyokong Malayan Union
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha mengekalkan
kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Pemulauan
Berkabung
Kempen
Gagasan
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
Menyelesaikan masalah
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Penilaian : Band 2 ( Bab 2
)
|
BBM
|
Buku teks m.s 55 – 58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan kerjasama
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan