MINGGU 8
17 - 21 FEBRUARI 2014
ISNIN 17.02.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C,1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00- 5.10
PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA UNIT 2; KATA
TUGAS
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan makna
kata Tugas
2. Membina sekurang-kurangnya 5 daripada 7 ayat
menggunakan kata tugas dengan betul
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna kata tugas yang dipelajari
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan simpulan bahasa
dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 36-37
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Pelajar 1J tidak dapat menyiapkan
tugasan yang diberikan dan dibincangkan pada hari Rabu.
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C, 3J
|
MASA
|
1.25- 2.35 , 5.45-6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT, 35 MINIT
|
TAJUK
|
BAB 2: MALAYAN UNION DAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
|
SUB
|
PENGENALAN
i.
Tujuan Penubuhan
ii.
Ciri-ciri Malayan Union.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Hidup bersama dalam kehamonian
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Agresif dan radikal
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s
49- 51
|
REFLEKSI
|
Pelajarlebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Kefahaman
Tajuk : Fungsi Pendakap
Gigi
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurang 3 isi dalam petikan
2.
Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 soalan kefahaman
yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Bacaan secara indivu dan berkumpulan
2. Perbincangan tentang isi petikan dan menjawab soalan
yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 23 -24
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
RABU 19.02.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00 – 3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Kefahaman
Tajuk : Fungsi Pendakap
Gigi
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
2. Menyatakan sekurang-kurang 3 isi dalam petikan
2.
Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 soalan kefahaman
yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Bacaan secara indivu dan berkumpulan
4. Perbincangan tentang isi petikan dan menjawab soalan
yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 23 -24
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I
|
MASA
|
4.35 -5.10 petang
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
BAB 2: MALAYAN UNION DAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
|
SUB
|
PENGENALAN
iii. Tujuan
Penubuhan
iv. Ciri-ciri
Malayan Union.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Hidup bersama dalam
kehamonian
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Agresif dan radikal
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s
49- 51
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J , 1C
|
MASA
|
2.00-3.10, 5.10 -6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : ANTOLOGI
CERPEN : Tempang
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan secara lisan sinopsis Tempang
2. Menyatakan 3 nilai
yang terdapat dalam cerpen yang
dipelajari.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Perbincangan watak yang terdapat dalam cerpen
4. Membaca dan menulis latihan mengisi tempat kosong yang ditulis di papan
tulis
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi : Kasut Kelopak
Jantung m.s 87 -89.
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
3.25 -4.35 petang
|
TEMPOH
|
70
MINIT
|
TAJUK
|
BAB 2: MALAYAN UNION DAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
|
SUB
|
PENGENALAN
v.
Tujuan Penubuhan
vi. Ciri-ciri
Malayan Union.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN, PELAJAR
AKAN DAPAT :-
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Hidup bersama dalam
kehamonian
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Agresif dan radikal
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s
49- 51
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
Pengajaran ditangguhkan pada JUMAAT DAN
SABTU ( CUTI BERGANTI ) JADUAL HARI SELASA pada
21.02 dan 22 .02 kerana guru CTR
( Pendaftaran UMS )
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C dan 3I
|
MASA
|
2.45 – 3.45, 4.00- 5.10
petang
|
TEMPOH
|
70
MINIT
|
TAJUK
|
BAB 2: MALAYAN UNION DAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
|
SUB
|
PENGENALAN
vii.
Tujuan Penubuhan
viii.
Ciri-ciri Malayan Union.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Hidup bersama dalam
kehamonian
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Agresif dan radikal
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s
49- 51
|
REFLEKSI
|
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C, 3I
|
MASA
|
12.00-1.00, 4.25-4.50
|
TEMPOH
|
60 minit, 30 minit
|
TAJUK
|
BAB 2: MALAYAN UNION DAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
|
SUB
|
Reaksi Penduduk tempatan
terhadp Malayan Union
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1.
Menghuraikan syarat-syarat kerakyatan Malayan Union
2.
Menjelaskan maksud sultan kehilangan kuasa dalamkerajaan Malayan Union
3.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Hidup bersama dalam
keharmonian
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Agresif dan radikal
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s
45 -48
|
REFLEKSI
|
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
3.00- 4.00
|
TEMPOH
|
60 MINIT
|
TAJUK
|
Komsas : Novel : Istana
Menanti
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan secara lisan synopsis bab 3 dan 4 Novel
Istana Menanti
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Bacaan secara individu dan mencatat perkataan baru
yang dipelajari
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Novel Istana Menanti m/s 15
-18
|
CATATAN
|
Pelajar diminta mencatat perkataan
baru yang dibaca dari novel yang dikaji.
|
REFLEKSI
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan