MINGGU 10
03 - 07 MAC 2014
ISNIN 03.03.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C,1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00- 5.10
PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA : FRASA NAMA (
FN )
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan maksud
frasa nama, kerja, adjektif dan sendi nama
2. Membina sekurang-kurangnya 4 contoh frasa dengan betul menggunakan kata
3. Mengisi dengan betul sekurang-kurangnya 6 daripada
11 soalan yang yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan makna frasa nama
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan frasa nama dan
kerja dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 143
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
Tingkatan 1C buat
pembetulan soalan kata hubung, 1J diajar mengisi tempat kosong
|
SELASA 04.03.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C
|
MASA
|
1.25- 2.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara mementang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentan g Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Democratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentang gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Carta Aliran
Melayari Laman web
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam petikan
2. Menulis karangan lengkap
sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Menyatakan pendapat tentang keperluan komputer
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 143
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat menjadi perbincangan
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara menentang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentang Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Demokratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentang gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS BAHAN
RANGSANGAN
Tajuk : Rumah Idaman
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 3 isi utama dalam bahan rangsangan
2. Menulis karangan lengkap panjangnya 120 patah
perkataan
3. Pentaksiran BAND 2 untuk
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.3
FOKUS SAMPINGAN : 2.2
|
AKTIVITI
|
4. Perbincangan tentang pendahuluan, isi dan penutup
5. Menyatakan sekurang 10 perkataan yang digunakan
sebagai kata kunci
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku 228 Contoh karangan
Pilihan Bahasa Malaysia PMR m.s 13-14
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara menentang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentang Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Demokratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentang gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
KHAMIS 06.03.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J , 1C
|
MASA
|
2.00-3.10, 5.10 -6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : ANTOLOGI ( Sajak )
Kian Kita Lupa
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan makna sajak mengikut rangkap
5. Menyatakan 3 pengjaran yang boleh diperolehi dari
sajak yang dideklamasi.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
4. Perbincangan makna sajak.
5. Mendeklamasi sajak secara indidu dan berpasangan
6. Perbincangan tentang isi tersirat dan tersurat sajak
yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi Kasut Kelopak
Jantung : m.s 19 dan 20
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
3.25-4.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Cara menentang Malayan
Union
|
OBJEKTIF
|
1. Mengemukakan cara orang Melayu menentan g Malayan Union
2.
Menjelaskan kedudukan Malayan Demokratic Union (MDU) dalam Gagasan
Malayan Union
3. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan
Union diTanah Melayu dengan tindakan Mac Michael
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Sentiasa berusaha
mengekalkan kedaulatan Negara Malaysia.
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan penndapat
apabila ditindas
|
KONSEP /ISTILAH
|
Kesatuan
Penentangan
Jus
Soli
Tunjuk
perasaan
Kongres
|
NILAI PENERAPAN
|
Berani menyatakan pendapat
jika tertindas
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penerangan berdasarkan nota
yang diberikan.
Soaljawab tentnag gambar
yang terdapat dalam buku teks 55-58
|
BBM
|
Buku teks m.s 55-58
|
REFLEKSI
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C,3I
|
MASA
|
2.35-3.10,3.25-4.35
|
TEMPOH
|
30 MINIT,70 MINIT
|
TAJUK
|
Bab 2 : Malayan Union dan
Persekutuan Tanah Melayu
|
SUB
|
Penubuhan UMNO
|
OBJEKTIF
|
1. Menceritakan peristiwa yang membawa kepada
pembentukan UMNO
2.
Mengumpul
maklumat tokoh-tokoh dalam jawatan kuasa yang telah menggubal perlembagaan
UMNO
3. Menggubal maklumat tentang ketokohan Dato’Onn bin Jaafar
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Senantiasa bersatupadu dalam meyelesaikan masalah
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menjawab soalan yang
diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Berkabung
, Hak Istimewa orang Melayu dan warganegara
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersatu mempertahankan
bangsa
|
KBKK
|
Berani menyatakan pendapat
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Penulisan nota peta minda
Perbincangan berdasarkan
nota dan penerangan gambar berdasarkan tajuk
|
BBM
|
Buku Teks m.s 70-71
|
REFLEKSI
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan