MINGGU 11
10 - 14 MAC 2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1C,1J
|
MASA
|
12.50-2.00, 4.00- 5.10
PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Tatabahasa : Kata Tanya
,Kata Seru dan Perintah
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan
maksud kata Tanya, dan
perintah.
2. Menbina sekurang-kurangnya 4 ayat menggunakan kata
Tanya, seru dan perintah dengan betul.
3. Mengisi dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5
tempat kosong yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :
FOKUS SAMPINGAN :
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan dan contoh diberikan kepada pelajar.
2. Latihan
dberikan
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH :
Bersopan santun dalam tingkahlaku dan tutur kata.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks m/s 63-64 buku
teks. Buku kerja m/s 18
|
CATATAN
|
Semakan nota secara
individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan kerjasan
|
SELASA 11.03.2014
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C
|
MASA
|
1.25- 2.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu
|
SUB
|
Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
1. Memerihalkan tentang rundingan ke rah penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kewajipan untuk memelihara
dan mempertahankan hak
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Persekutuan,
Perlembagaan, Perlembangaan Rakyat
|
NILAI PENERAPAN
|
Pendidikan moral
|
KBKK
|
Kronologi Masa
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1. Penulisan nota peta minda
2. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
3. Pentaksiran BAND 4
|
BBM
|
Buku Teks m.s 75 -78
|
REFLEKSI
|
Semakan Individu untuk Band
4
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU / PENDIDIKAN
KESELAMATAN JALAN RAYA
|
TINGKATAN
|
1C
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS CERAMAH :
Sebagai anggota polis trafik, anda diundang untuk
menyampaikan ceramah bertajuk, “ Nasihat kepada Pemandu” kepada sekumpulan
murid. Sediakan ceramah ini selengkapnya.
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT ;-
1. Menyatakan secara lisan 3 faktor berlakunya
kemalangan di jalanraya.
2. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan berdasarkan tajuk yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA : 1.1
FOKUS SAMPINGAN :1.2.1
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan tentang isu semasa tentang kemalangan.
2. Pembacaaan petikan dalam buku aktiviti.
3. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Pendidikan Moral
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku PKJR m.s 35
|
CATATAN
|
Semakan buku karangan
secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan respon
yang baik kerana mereka mempunyai PSA yang banyak tentang kemalangan
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu
|
SUB
|
Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
4. Memerihalkan tentang rundingan ke rah penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kewajipan untuk memelihara
dan mempertahankan hak
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Persekutuan,
Perlembagaan, Perlembangaan Rakyat
|
NILAI PENERAPAN
|
Pendidikan moral
|
KBKK
|
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
4. Penulisan nota peta minda
5. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
6. Pentaksiran BAND 4
|
BBM
|
Buku Teks m.s 75 -78
|
REFLEKSI
|
Semakan individu untuk Band
4
|
RABU 12.03.2014
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS CERAMAH :
Sebagai anggota polis trafik, anda diundang untuk
menyampaikan ceramah bertajuk, “ Nasihat kepada Pemandu” kepada sekumpulan
murid. Sediakan ceramah ini selengkapnya.
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT ;-
3. Menyatakan secara lisan 3 faktor berlakunya
kemalangan di jalanraya.
4. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan berdasarkan tajuk yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA : 1.2
FOKUS SAMPINGAN :1.21.
|
AKTIVITI
|
4. Perbincangan tentang isu semasa tentang kemalangan.
5. Pembacaaan petikan dalam buku aktiviti.
6. Menulis karangan lengkap panjangnya 180 patah
perkataan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Pendidikan Moral
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku PKJR m.s 35
|
CATATAN
|
Semakan Kerja secara
individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar banyak memberiakn
respon kerana banyak pengetahuan tentang kejadian kemalangan jalan raya.
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
5.45-6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
35 MINIT
|
TAJUK
|
Penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu
|
SUB
|
Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
7. Memerihalkan tentang rundingan ke rah penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kewajipan untuk memelihara
dan mempertahankan hak
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Persekutuan,
Perlembagaan, Perlembangaan Rakyat
|
NILAI PENERAPAN
|
Pendidikan moral
|
KBKK
|
Kronologi Masa
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
7. Penulisan nota peta minda
8. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
9. Pentaksiran BAND 4
|
BBM
|
Buku Teks m.s 75 -78
|
REFLEKSI
|
Semakan Individu untuk Band
4
|
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1J , 1C
|
MASA
|
2.00-3.10, 5.10 -6.20
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : ANTOLOGI Sajak
Tajuk : Lebah dan Madu
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan
makna perkataan yang diberikan
2. Menyatakan jumlah rangkap dalam sajak
Lebah dan Madu
3. Mengisi
dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 tempat kosong yang diberikan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :
FOKUS SAMPINGAN :
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar diminta mendeklamasikan sajak dihadapan
kelas secara individu
2. Pelajar yang lain diminta untuk menilai suara dan kandungan
sajak yang dideklamasikan.
3. Guru membuat rumusan tentang pesembahan pelajar dan
diberikan penilaian BAND 2.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
Pendidikan Moral dan
Kesusasteraan
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Antologi Kasut Kelopak
jantung M.s 20 dan 21
|
CATATAN
|
Penilaian
BAND 2
|
REFLEKSI
|
Sebahagian Pelajar 1C
berani mendeklamasikan sajak di hadapan kelas secara individu.
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3J
|
MASA
|
3.25-4.35 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
Penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu
|
SUB
|
Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
10. Memerihalkan tentang rundingan ke rah penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kewajipan untuk memelihara
dan mempertahankan hak
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Persekutuan,
Perlembagaan, Perlembangaan Rakyat
|
NILAI PENERAPAN
|
Pendidikan moral
|
KBKK
|
Kronologi Masa
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
10. Penulisan nota peta minda
11. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
12. Pentaksiran BAND 4
|
BBM
|
Buku Teks m.s 75 -78
|
REFLEKSI
|
Semakan Individu untuk Band
4
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3C,3I
|
MASA
|
2.35-3.10,3.25-4.35
|
TEMPOH
|
30 MINIT,70 MINIT
|
TAJUK
|
Penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu
|
SUB
|
Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PEMBELAJARAN :-
13. Memerihalkan tentang rundingan ke rah penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
UNSUR PATRIOTISME
|
Kewajipan untuk memelihara
dan mempertahankan hak
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Berani menyatakan pendapat
|
KONSEP /ISTILAH
|
Persekutuan,
Perlembagaan, Perlembangaan Rakyat
|
NILAI PENERAPAN
|
Pendidikan moral
|
KBKK
|
Kronologi Masa
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
13. Penulisan nota peta minda
14. Penerangan berdasarkan nota yang diberikan
15. Pentaksiran BAND 4
|
BBM
|
Buku Teks m.s 75 -78
|
REFLEKSI
|
Semakan Individu untuk Band
4
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan