MINGGU 4
19 - 23 JANUARI 2015
ISNIN
19.01.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A.1I
|
MASA
|
12.50-2.00,
5.10-6.20.PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
TATABAHASA UNIT 1 : KATA
NAMA
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 3 jenis kata nama yang terdapat dalam
bahasa Melayu
2. Membina sekurang-kurangnya 4 ayat dengan betul
menggunakan kata nama khas, am dan kata ganti nama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Perbincangan jenis kata nama yang dipelajari
2. Menyatakan 2 fungsi dan kegunaan simpulan bahasa
dalam kehidupan yang diberikan.
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, m/s 7 -8
|
CATATAN
|
Pelajar bekerjasama
|
REFLEKSI
|
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3L
|
MASA
|
2.00-3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT,
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
|
Catatan : Pengajaran ditangguhkan kerana guru cuti
kecemasan kerana musibah banjir.
SELASA
20.01.2015
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I ,3C
|
MASA
|
2.00-3.10 , 5.45-6.20
PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT, 30 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
4. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
5. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
6. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
RABU 21.01.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A ,1I
|
MASA
|
4.00 – 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
SKEMA PEMARKAHAN PENULISAN
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi utama dalam
perenggan yang ditulis
2. Menulis karangan lengkap
sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
1. Menyatakan jenis karangan yang berformat
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks,m.s 1
|
CATATAN
|
Pelajar diminta menulis
salah satu karangan
|
REFLEKSI
|
Latihan dibuat kepada
perbincangan
|
KHAMIS
22.01.2015
MATAPELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TINGKATAN
|
1A, 1I
|
MASA
|
12.50-2.00, 2.00 -3.10 PETANG
|
TEMPOH
|
70 MINIT
|
TAJUK
|
KOMSAS : ANTOLOGI : KU
INGIN BERTERIMA KASIH
PANTUN : DUA KERAT
|
OBJEKTIF
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan ciri-ciri pantun dua kerat
2. Menyatakan makna pantun dua kerat yang diberikan.
3. Menyatakan maksud perkataan yang terdapat dalam
pantun.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
FOKUS UTAMA :1.1
FOKUS SAMPINGAN : 1.2
|
AKTIVITI
|
3. Perbincangan makna tatabahasa yang dipelajari
4. Menyatakan 4 golongan kata iaitu kata nama. Kerja ,
Adjektif dan kata Tugas
|
PENYERAPAN DAN PENERAPAN
|
ILMU : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
|
CATATAN
|
Semakan nota secara individu
|
REFLEKSI
|
Pelajar memberikan
kerjasama
|
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3L
|
MASA
|
4.35- 5.10 PETANG
|
TEMPOH
|
30 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
JUMAAT
23.01.2015
MATAPELAJARAN
|
SEJARAH
|
TINGKATAN
|
3I,3C
|
MASA
|
2.00-2.35,5.10 -6.20 PETANG
|
TEMPOH
|
30 MINIT, 70 MINIT
|
TAJUK
|
PEMERINTAHAN JEPUN
|
SUB
|
DASAR PENJEPUNAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
PADA AKHIR PELAJARAN,
PELAJAR AKAN DAPAT :-
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan Jepun menyerang
Tanah Melayu
2. Menyatakkan 4 cara tentera Jepun sampai ke Tanah
Melayu
3. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 5 daripada
8 soalan diberikan.
|
UNSUR PATRIOTISME
|
|
UNSUR TINGKAHLAKU
|
Pelajar dapat menjawab
soalan yang diberikan
|
KONSEP /ISTILAH
|
Penjepunan
|
NILAI PENERAPAN
|
Bersyukur dengan kurnian
ilahi
|
KBKK
|
Bertindak berdasarkan
arahan yang diberikan
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
Pelajar diberikan latihan
dan minta menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
|
Buku Teks KBSM Ting. 3 m/
11- 18
|
REFLEKSI
|
Pelajar lebih suka menyalin
nota
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan